Peugeot 405 T16       

 


 
 

    SUVERÆN TEKNOLOGI MED OVERLEGNE PRÆSTATIONER

 

405 Turbo 16 er den hidtil hurtigste gadebil fra Peugeot. Et teknologisk vidunder med enestående præstationer og kørekomfort. Her er alt, hvad man kan forvente af en sportslig personbil i den absolutte topklasse - og mere til. Peugeot har med 405 Turbo 16 bygget en bil uden kompromiser. Motor, transmission, undervogn og kabinekomfort bygger på den ypperste teknologi. Den 2 liters motor i 405 Turbo 16 har suveræn motorkraft takket være en avanceret turbolader og 16 ventilet topstykke. Turboladeren er med overboost, der i 45 sekunder ad gangen kan bringe ydelsen op på 220 HK (DIN) til brug for en hurtig og sikker overhaling. Uden overboost er ydelsen 200 HK (DIN). Overboost aktiveres, når speederen trykkes i bund. Turboen er den nye Garrett VAT 25, der sikrer jævnt træk helt nedefra de laveste omdrejninger uden turbotøven. Det maksimale drejningsmoment med overboost er så flot som 33 kgm i hele området fra 2400 omdr./min. til 4500 omdr./min. Præstationerne taler for sig selv: 0-100 km/t på 6,5 sek. og en topfart på 235 km/t. 0-1000 meter klares på kun 27,1 sek. De mange kræfter tæmmes af en undervogn med ekstra kraftig kræningsstabilisator for og bag og elektrohydraulisk kontrol af de bageste støddæmpere med automatisk niveauregulering. Dette system styres af en computer, der optimerer køreegenskaberne under skiftende forhold.



405 Turbo 16 har permanent 4-hjulstræk med spærrecenterdifferentiale og TORSEN differentiale til baghjulene. 53 pct. af kræfterne overføres til vejen fra forhjulene og 47 pct. fra baghjulene. Transmissionen er udviklet fra Peugeots omfattende rallyerfaringer med 4-hjulstræk i vinderbilen fra Paris-Dakar rally. 405 Turbo 16 har ventilerede skivebremser foran med en diameter på 283 mm og skiver bagpå (diameter: 250 mm). 4-sensors ABS bremser er standard. Ifølge et fransk T16-forum er der produceret 1046 eksemplarer i alt, der fordeler sig således:

 

                                                                                   Indregistrerede i DK pr 1. marts 2006

       1992:    42                                                          

       1993:  598                                                           fra årgang  1993:   12

       1994:  326                                                           fra årgang  1994:     4

       1995:    80                                                           fra årgang  1995:     2

       heraf 10 stk. til det franske Gendarmeri.                              i alt:   18

 

Der kører 3 - 4 stk. på Fyn i dag.

 

 

 

Retur til Pierres hjemmeside